BYOR-Schoolkit

Een ruime kit met toegang tot alle lesmaterialen!

Snelle succeservaring en toch veel diepgang

Speciaal voor het onderwijs is er de BYOR-schoolkit. Deze heeft meer onderdelen dan de reguliere BYOR-kits en geeft toegang tot digitale lesmaterialen. Met de BYOR-schoolkit kunnen leerlingen snel succeservaringen opdoen. Vervolgens kan er op meerdere manieren diepgang worden gecreƫerd: middels de ontwerpcyclus en middels het programmeren van de chip.

Lessenreeks

Volg de bijbehorende lessen van BYOR om gemakkelijk de leukste lessen ontwerpen en programmeren te geven. Of gebruik ze als inspiratie om zelf te gaan ontdekken. Er zijn 20 lessen ontwerpend leren en 5 lessen creatief programmeren.

Ontwerpend leren

Met de BYOR-kit kunnen kinderen vanaf 8 jaar (snel) zelf werkende robots bouwen. Tijdens de workshops en lessen met BYOR wordt de ontwerpcyclus gevolgd om zo een diepgaande leerervaring te bieden. De kinderen gaan zelf nadenken over hun doelgroep, de context waarin hun ontwerp wordt gebruikt, de randvoorwaarden van hun ontwerp etc. Er wordt gebrainstormd en er worden ontwerpschetsen gemaakt. De prototypes die ze bouwen worden door hun medeleerlingen beoordeeld en in sommige gevallen echt getest met de doelgroep! Aan het einde van de cyclus worden het ontwerp en de testresultaten gepresenteerd aan de rest van de groep.

Doordat er zelfstandig in groepjes aan het ontwerp wordt gewerkt leent dit proces zich perfect om de 21st century skills te leren!

Ideaal voor makerspace of ontdeklab!

De onderdelen van de BYOR-kit zijn gemaakt om overal op te kunnen worden bevestigd. Zo kunnen leerlingen zelf een echt werkende robot knutselen met karton, maar leent het zich ook uitstekend voor maker-educatie. Ontwerp (onderdelen van) je creatie met de lasersnijder of 3D-printer om zo nog meer uitdaging in je proces te genereren. Ideaal voor in je makerspace of ontdeklab!

Programmeren

Programmeren met de BYOR-kit is gemakkelijk omdat alle onderdelen op hetzelfde signaal reageren. Een lampje aansturen is dus even makkelijk als het aansturen van de verschillende motortjes. Hierdoor kunnen snel stappen gemaakt worden in de gemakkelijke Arduino-programmeertaal of visuele talen zoals Scratch of Blockly.

Doordat er direct fysiek resultaat is op verschillende manieren, worden nieuwe mogelijkheden voor het inbouwen van de onderdelen zichtbaar. Zo kan de code voor een knipperend lampje ook een servo-motortje heen en weer laten gaan. Hierdoor wordt de creativiteit in de vele toepassingen van programmeren geprikkeld.

Intrinsieke motivatie

Omdat de kinderen zelf een robot hebben gemaakt met een zelfbedachte functie, zijn ze gemotiveerd om deze robot precies zo te laten reageren als zij willen. Dit kunnen ze doen door de code in te duiken en de robot precies zo af te stellen dat hij zijn functie perfect uitvoert.

Duurzaam

Recycle materialen en gebruik ze als robot-onderdelen. Naast oud papier en ander (kosteloos) knutselmateriaal kunnen ook bijvoorbeeld oude onderdelen van apparaten worden gebruikt om de creatie een robot-uiterlijk te geven. Laat kinderen zelf thuis materiaal verzamelen om ze zo bewuster te maken van afval en recycling.

BYOR is oorspronkelijk ontwikkeld als onderdeel van Educatief pakket Solly; een pakket volledig gericht op duurzaamheid.

Zelf aan de slag!